Selasa, 26 Oktober 2010

PRK Galas : Kezaliman PAS tindas peneroka asal tanah , diganti dengan orang PAS



Di kawasan persempadanan antara Gua Musang dan Kuala Krai ada dua kawasan bernama Sungai Lakit dan Sungai Bayu. Tempatnya tidak jauh dari pintu gerbang yang mengalu-ngalukan pelawat masuk ke Jajahan Gua Musang.

Di dua kawasan ini, seperti juga lain-lain kawasan di Gua Musang, ianya diteroka dan dibuka oleh orang-orang luar. Mereka membuka hutan, membina penempatan, menyediakan prasana asas, dan menjalankan kegiatan cucuk tanam atau buka ladang.

Semua ini dilakukan tanpa geran. Kuasa mengeluarkan geran dan mengesahkan hakmilik tanah terletak apda kerajaan PAS negeri. Maka berlaku penganiayaan dan ketidakadilan atas nama kepartiaan taksub ala PAS.


Selalunya yang berlaku, peneroka tanah di Gua Musang meneroka hutan, lalu membina penempatan dan bercucuk tanam secara haram.

Sebaik saja mereka sudah bertapak, mereka akan memohon untuk penempatan sementara. Jika diluluskan kerajaan negeri, peneroaka akan dapat geran TOL (Temporary Occupancy Land) atau Tanah Penempatan Sementara.

Selepas itu, baru mereka mula memohon untuk dapatkan geran dengan Kerajaan Negeri.
Apa yang telah berlaku, terutama di kawasan-kawasan Sungai Lakit dan Sungai Bayu adalah kerajaan negeri telah menolak permohonan peneroka-peneroka yang bukan ahli PAS atau hanya rakyat biasa tanpa parti.

Sebaik saja permohonan tanah itu ditolak, akan ada aktivis-aktivis PAS yang masuk memohon dan diluluskan. Dengan demikian mereka yang telah membanting tulang dan mengeluar modal meneroka dan membuka tanah, tidak didapat apa=apa tetapi aktivis PAS pula yang dapat tanah yang tersedia untuk diduduk.

Banyaklah di kawasan sempadan Gua Musang dan Kuala Krai ini tanah-tanah yang dipunyai oleh mereka-mereka yang duduk di Bachok, Pasir Mas, dan Tumpat. Mereka ini adalah orang-orang PAS yang mendapat imbuhan dari kerajaan PAS negeri dengan merampas usaha dan penat lelah rakyat biasa.

Usahlah terpedaya denagn kopiah, jubah dan imej keislaman yang PAS cuba bawa. Ramai dikalangan aktivis PAS di Kelantan adalah munafiq yang bukan saja "cakap tak serupa bikin" tapi adalah mereka-mereak yang zalim pada diri mereka dan lintah yang menghisap darah rakyat.

sumber : Galas untuk BN
Posted by Pejuang Bangsa at 8:00 AM
Labels: PRK Galas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan